NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Even voorstellen: Klaus Bartmann, al 30 jaar optimist bij SCHÖNOX

door: Armand Landman
| Marketing

Klaus Bartmann

Manager Nederland bij SCHÖNOX, Klaus Bartmann stelt zich voor. “Na mijn commerciële opleiding bij een tegelhandelaar/tegelzetbedrijf begon ik mijn carriere bij de firma Wilhelm Schön KG, D-Rosendahl. Na ruim één jaar in de afdeling technische service trok mij de commerciële buitendienst aan. Mijn toenmalige manager Bernhard Dowe gaf me die kans en ik begon 1988 als junior-vertegenwoordiger in Noord- en Zuidholland.

 

“Door hard werken, overdag het vertegenwoordigerswerk en ’s avonds het geven van cursussen met mijn technische kennis, ook van de Duitse markt (Fliesentechnik), kwam het succes vanzelf. Na vier jaar werd ik Verkoopleider Nederland. In 2006 kreeg ik de eindverantwoordelijkheid voor SCHÖNOX Nederland, aangezien Bernard Dowe na 44 jaar SCHÖNOX met pensioen ging. Ik ben zelf ondertussen ook hard op weg naar een ‘levenslang SCHÖNOX’. 

Schönox op zijn kop gezet

En dat is niet voor niets onze slogan. Het staat voor de kwaliteit van verwerking en van de materialen. Ik heb SCHÖNOX een beetje op zijn kop gezet met mijn eis dat er een goede pastalijm ontwikkeld moest worden. En dankzij een goede wisselwerking tussen onze commercieel-technische inbreng en de innovatie-teams in Duitsland was er begin jaren ’90 eindelijk een pastalijm die in Nederland marktconform verkocht kon worden. En nu bevinden we ons met zowel onze poeder- als onze pastalijmen in de top.

Concern met 16.000 medewerkers

“Ondertussen veranderden de eigendomsverhoudingen rond SCHÖNOX regelmatig; het bedrijf werd eerst eigendom van Nobel Industries (van de Nobelprijs), Nobel fuseerde tot Akzo-Nobel in 1989, en in 2014 verkocht dit concern SCHÖNOX aan Sika Duitsland. SCHÖNOX groeide van 70 naar 350 mensen, en nu maken we deel uit van een concern met 16.000 medewerkers. 

De opdrachten voor vandaag

De afbouwbranche verandert snel. Drie jaar geleden was prefab een experiment, inmiddels zijn de producten er. De tegel heeft, meer dan ooit, te maken met een geduchte concurrentie. Als - en daar moeten we alert op zijn - er vakwerk gemaakt wordt, en we niet te bleu zijn om een zodanige prijs aan onze opdrachtgevers te rekenen dat we ook een goede verwerking, in het geval van badkamers dus met een waterdichtlaag, kunnen bieden. Natuurlijk, tegels kunnen modieus en tijdgebonden zijn, maar goedgekozen tegels kunnen zowel visueel als technisch een mensenleven lang mee.

Donkere wolken?

Tegels verliezen - ten onrechte! - terrein in ziekenhuizen, sportaccommodaties en op terrassen. Dit kunnen wij terugwinnen door goede verkopers, vakmanschap en goede informatie. En laten we beginnen met de particulier: met www.MeerwaardeVanTegels.nl kan veel bereikt worden, zeker als die campagne niet alleen door de lijmfabrikanten, de groothandelsbedrijven en de Nederlandse tegelfabrikanten wordt gedragen, maar ook door de vele tegelhandels en -showrooms.

Ik ben en blijf een optimist

“Maar de kern, in een veranderende wereld, is de eigen kennis en de nieuwsgierigheid van de tegelzetter zelf. Want als hij zijn vak niet bijhoudt, heeft hij op een gegeven moment zo’n grote achterstand dat hij die niet meer inloopt. “Donkere wolken? Nee hoor! Uiteindelijk ben en blijf ik een optimist, en geloof ik erin dat veranderingen nieuwe kansen opleveren. Zo is mijn carrière gelopen, en ik weet zeker dat wij, de gezamenlijke tegelbranche, sterk genoeg zijn om zijn kansen te creëren. De beste ondernemers voorop!”   

Kijk voor meer informatie op de website van Schönox.                      

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid