NOA Menu

NOA Kenniscentrum

De voor- en nadelen van zakelijk whatsappen

door: Webbeheer
| Praktijk

Zakelijk Whatsappen

We appen er de hele dag op los met vrienden, familie, collega’s. Steeds meer wordt WhatsApp daarmee ook zakelijk door een bedrijf gebruikt. Dat kan prima en kan naast praktisch ook commercieel voordelig zijn. Juridisch gezien moet u echter ook de kanttekeningen kennen. 

WhatsApp is mateloos populair, zeker in Nederland. Wereldwijd kende Whatsapp vorig jaar al meer dan 900 miljoen gebruikers. De voordelen zijn duidelijk:

  • Snel: de meeste WhatsApp-berichten worden binnen enkele minuten na verzending geopend (denk aan de keerzijde: het betekent ook dat klanten snel een reactie verwachten!).
  • Tweerichtingsverkeer: het is een wisselwerking van berichten. Een Appje stuurt met een korte mededeling zal de ander snel en kort bevestiging met een tekstreactie of emoticon. 
  • Meerdere mogelijkheden: je kunt met de App ook bellen en/of audiofragmenten, video, afbeeldingen, contacten en locaties meesturen.
  • Laagdrempelig: een WhatsApp-gesprek kan altijd ‘even tussendoor’. Sommige mensen verkiezen WhatsApp daarom boven een telefoongesprek.

Appcare

Steeds meer bedrijven gebruiken WhatsApp vanwege deze voordelen en het gebruikersgemak als aanvulling op hun huidige service kanalen. U bent via Whatsapp snel en laagdrempelig bereikbaar voor vragen of klachten. Klanten kunnen gemakkelijk en snel een foto of filmpje sturen om hun vraag (of klacht) te verduidelijken. Als bedrijf kunt u ook ‘even tussendoor’ reageren. Op de App is het geoorloofd om niet met vlekkeloze volzinnen te hoeven schrijven en dat kan gemakkelijk zijn. Maar u kunt er bijvoorbeeld ook voorbeeldfoto’s of een update mee sturen. 

Nazorg

Voor klanten, waarbij u heeft opgeleverd en graag contact wilt onderhouden, is Whatsapp ook een vriendelijk instrument. Het is immers een laagdrempelig en vertrouwd middel.

De planning m.b.v. Whatsapp 

Whatsappen met werknemers komt ook steeds vaker voor: de werkplanning wordt doorgestuurd, of vrije dagen worden er mee doorgegeven. Toch moet u daar volgens arbeidsjuristen wel mee oppassen. Onder de Wet Werk en Zekerheid is namelijk nieuwe jurisprudentie ontstaan: Eén van de uitspraken van de rechter afgelopen jaar is dat een werkgever een medewerker via een appje kan ontslaan. Een Amsterdamse rechter oordeelde onlangs dat een berichtje via Whatsapp voldoende is. In dit geval was er een discussie tussen werknemer en werkgever naar aanleiding van een ziekmelding. Die discussie werd op enig moment via Whatsapp gevoerd. En in dat gesprek liet de werkgever weten dat hij de tijdelijke arbeidsovereenkomst niet ging voortzetten. De werknemer betwiste later dat hij dat bericht had ontvangen. Maar aangezien de werknemer op het betreffende bericht had gereageerd, oordeelde de rechter dat de aanzegging hem wel degelijk had bereikt. 

Pas op met blauwe vinkjes

Een reactie op een door u gestuurd Appbericht kan juridisch gezien bewijs leveren. Dat hoeft natuurlijk niet om ontslag te gaan. Het versturen van een appje bewijst niet dat een bericht ook daadwerkelijk gelezen is. De veelbesproken ‘blauwe vinkjes’ zijn volgens de Rechtbank niet voldoende bewijs. Mobiele telefoons willen nog wel eens ergens rondslingeren en als bijvoorbeeld één van de kinderen op de telefoon toevallig het berichtje opent, dan zeggen die vinkjes dus niet met zekerheid dat de persoon waarvoor het bericht bedoeld is, het ook heeft ontvangen. Wees daarom alert op wat u stuurt via Whatsapp. 

Whatsapp is een nieuwe schriftelijke manier van communiceren geworden, die handig kan zijn omdat u de berichten ook kunt opslaan. Toch moet u er goed over nadenken hoe u Whatsapp in wilt zetten voor uw bedrijf. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid