NOA Menu

NOA Kenniscentrum

De ideale klant

door: Erica van Aken
| Marketing Relatiebeheer

De ideale klant

Voor welke klant werk je het liefste? Als je helder voor ogen hebt wie jouw “ideale klant” is, kun jij jouw producten en diensten hier op afstemmen. Door je communicatie secuur op de ideale klant af te stemmen, zal je merken dat steeds meer ideale klanten jouw bedrijf weten te vinden. We helpen je jouw ideale klant te vinden:

Natuurlijk weet je wie jouw klanten zijn. Voor de één is het werk leuker als voor de ander. Komt dat door de werkzaamheden die je er voor verricht, zijn het de persoonlijke contacten, de mensen op het project waar je mee samenwerkt, of wellicht een combinatie ervan? Voor welk type klant werk je het meeste? En is dat ook de doelgroep waar je graag voor werkt? Achterhaal met onderstaande vragen wie jouw ideale klant is.

Herken jouw klant

Om je ideale klant te formuleren, schrijf je de antwoorden op onderstaande vragen op. Let op: ga uit van je ideale klant, niet van de ‘gemiddelde’ klant waar je nu doorgaans voor werkt. Ook als je graag zaken doet met grote bedrijven, kun je een profiel maken van je ideale klant. Je doet immers altijd zaken met mensen! Beantwoord de volgende vragen*:

  1. Is jouw klant een man of een vrouw?
  2. Wat is de leeftijdscategorie van jouw klant? (in maximaal 10 jaren bandbreedte: bijvoorbeeld tussen de 30 en 40 jaar).
  3. Wat is de gezinssamenstelling van jouw klant? Woont hij/zij alleen? Is hij zij/getrouwd? Heeft hij/zij kinderen? Hoeveel kinderen? Wat zijn de geslachten van de kinderen? Hoe oud zijn de kinderen?
  4. Welke opleidingen heeft jouw klant gevolgd?
  5. Wat voor werk doet jouw klant? Hoeveel uur in de week werkt jouw klant?
  6. Wat is het inkomen van je klant?
  7. Wat doet jouw klant in zijn vrije tijd / hobby’s?
  8. Wat is de levensstijl van jouw klant?
  9. Met wat voor soort mensen gaat jouw klant om?
  10. Op welke politieke partij stemt jouw ideale klant?
  11. 11.Welke vraag of welk probleem heeft jouw klant, waarvoor jij een oplossing hebt?

Ga nog een stapje verder

Nu heb je een duidelijk profiel van jouw ideale klant. Alvorens je op basis van dit klantprofiel je website, offerte en verdere communicatie afstemt, doe je er verstandig aan dit klantprofiel te vertalen in beelden. Dat klinkt misschien gek, maar foto’s die je helpen je ideale klant voor ogen te houden, zorgen er voor dat je de ideale klant niet uit het oog verliest. Het is natuurlijk niet zo, dat je vanaf nu alleen nog maar voor de ideale klant zult werken. Dat moet langzaam groeien. Om het beeld van je ideale klant vast te houden, doe je het volgende:

  • Ken je iemand die voldoet aan het profiel van je ideale klant? Print zijn/haar foto uit. 
  • Heb je foto’s van werkzaamheden die je voor de ideale klant hebt verricht? Print ze uit.
  • Zoek op internet naar plaatjes die verband houden met de kenmerken van je ideale klant: is jouw ideale klant bijvoorbeeld op de golfbaan te vinden? Print dan een golfclub o.i.d. Bedenk of je de oplossingen op veelgestelde vragen van die ideale klant kunt vertalen naar een foto/illustratie (zoals marketinggoeroe Jos Burgers beschrijft: een klant wil geen boormachine, hij wil gaten). 
  • Plak alle uitgeprinte foto’s als een fotocollage op een groot vel en hang dit bijvoorbeeld op je kantoor, boven je computer. Of kies een andere plaats waar je vaak bent. 

Meer klanten

Deze stappen helpen je te focussen op je ideale klant. Durf te kiezen, zonder af te wijzen! Je dienstverlening en producten ga je nu afstemmen op je ideale klant. De foto’s van ideale werkzaamheden - die je voor je fotocollage hebt geprint - vermeld je nu ook op je website en sociale media. Je zult merken dat je méér vraag krijgt naar die specifieke producten of oplossingen, als je je communicatie er ook op afstemt. Uit onderzoek (en de praktijk) blijkt dat hoe specifieker je de markt en doelgroep weet te benaderen, hoe meer klanten je daarmee trekt.

We helpen je ook graag met een stappenplan om je communicatie op je ideale klant af te stemmen.

*Bron: TheodeKleijn.nl 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid