NOA Menu

NOA Kenniscentrum

De ene privékilometer is de andere niet...

door: Fiscale Afdeling
| Administratie Personeel

Fiscaliteiten

“Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel”. Een gevleugelde uitspraak van de Belastingdienst, maar om heel eerlijk te zijn gaat die vlieger niet altijd op. Sommige regels van de fiscus zijn nu eenmaal complex, onlogisch - of allebei.

Neem de auto of bus van de zaak. De inspecteurs van de afdeling inkomstenbelasting hanteren daarvoor in beginsel een heldere regel: zolang je maximaal 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Ook niet als je elke dag in die bus of auto van huis naar het werk rijdt. Woon-werkverkeer telt voor de inkomensbelasting namelijk niet als privégebruik. 

Wanneer woon-werkverkeer?

Maar zodra het over omzetbelasting gaat, liggen de kaarten anders. Voor de btw ziet de Belastingdienst woon-werkverkeer plotseling wél als privégebruik. Tenminste, als je van huis naar de “overeengekomen vaste werkplaats” rijdt. Oftewel: naar de zaak zelf. Rijd je vanaf huis rechtstreeks naar een klant of bouwlocatie, dan is er weer géén sprake van woon-werkverkeer. En als je tussen twee klanten door nog even op de zaak moet zijn? Een goede vraag, zonder duidelijk antwoord.

Definitieve btw-aanslag

Makkelijk is anders, inderdaad. Maar de woon-werkkilometers zijn aan het einde van het jaar wel van belang, bij de definitieve btw-aanslag. Aan de ene kant mag een onderneming namelijk de betaalde btw over de kosten van een bedrijfswagen terugvorderen. Denk aan aanschaf, onderhoud en brandstof. Maar daarop moet dan wel eerst een correctie plaatsvinden voor privégebruik. En dit betekent dat over de gereden woon-werkkilometers alsnog btw verschuldigd is. 

Draag niet te veel btw af

Het is belangrijk die btw-correctie voor privégebruik niet te vergeten. Het kan om duizenden euro’s gaan, zeker als je als bedrijf meerdere auto’s en/of bussen hebt rondrijden. Daarnaast is het echter óók goed om na te gaan of je niet onnodig veel btw afdraagt. 

Privékilometers berekenen

Er zijn namelijk verschillende manieren om de verschuldigde btw over privékilometers te berekenen. Als je een sluitende rittenregistratie hebt, kun je de btw per gereden privékilometer bepalen. Maar de Belastingdienst wil het - eerlijk is eerlijk - ondernemers makkelijk maken, dus er zijn alternatieven. Je kunt bijvoorbeeld een vast aantal kilometers voor elke werkdag in het jaar als uitgangspunt nemen. Nog eenvoudiger: bereken een vast percentage over de cataloguswaarde (2,7%, of 1,5% bij auto’s ouder dan 4 jaar).

Betaal het daadwerkelijk gebruik

Dat heeft zijn voordelen, het is makkelijk en snel. Maar als de afstand tussen huis en de zaak relatief klein is, betaal je op die manier misschien wel onnodig veel, en kan het interessanter zijn om toch naar daadwerkelijk gebruik te betalen. Ook al is daar dan een goede rittenregistratie voor nodig. Zo zie je maar: soms moet je het jezelf ook weer niet té makkelijk maken!

Column Joe Roijakkers (SCAB), Afbouwzaken 2 - 2017

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid