NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Dé perfecte elevator pitch

door: Erica van Aken
| Verkoop Relatiebeheer

Elevator

Heeft u altijd uw elevator pitch paraat? Dat is een hele korte presentatie waarin u enthousiast vertelt wie u bent en waar u goed in bent. Vrij vertaald betekent 'elevator pitch' een verkooppraatje-in-de-lift. In de tijd van een ritje met de lift moet u zichzelf presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van uw gesprekspartner.

Wat heeft u eraan?

Nu is de kans niet heel groot dat u tegelijkertijd een lift in stapt met de directeur van een bedrijf waar u graag voor zou werken. U moet die elevator pitch dus wat ruimer zien. Stel dat u op een borrel onverwachts wordt voorgesteld aan die directeur. Hij vraagt wat u zoal doet en het enige wat u op dat moment kunt bedenken, is: "Ja, eh, ik zit in de afbouw." We schetsen het nu wel heel zwart-wit, want natuurlijk kunt u uit uzelf wel meer vertellen dan dit.
Maar met de juiste voorbereiding hebt u altijd een vloeiend en passend antwoord en kunt u die ene onvergetelijke eerste indruk maken. 

Netwerken is meer dan de juiste woorden gebruiken

U maakt meer indruk met een prikkelende opening, gevolgd door een aantal krachtige zinnen waar uw passie letterlijk uit springt. Binnen veertig seconden eindigt u met een vraag, of is uw inleiding zo uitnodigend, dat de ander een gesprek met u aan wil knopen. Heeft u zo’n elevator pitch al eens voor uzelf uitgeschreven, bijgeschaafd en geperfectioneerd? Dat is best lastig. En hoe zet u vervolgens uw lichaamstaal in om uw gunfactor te beïnvloeden? Hoe bewust bent u zich van uw handdruk en weet u welk oogcontact het juiste is om zakelijk te flirten? En: hoe laat u het dan nog spontaan overkomen? 

Een elevator pitch maken

  1. Schrijven is schrappen
    Het schrijven van een goede elevator pitch is niet eenvoudig. Doordat het noodzakelijk is alleen relevante informatie te geven en je maar kort de tijd hebt, is het verstandig om je pitch meerdere keren te beoordelen. Schrijven is schrappen. 

  2. Oefen je betoog hardop
    Mensen hebben vaak de neiging om het verhaal alleen op te schrijven. Het oefenen van een elevator pitch is niet hetzelfde. Jezelf hardop horen praten geeft een extra dimensie aan het oefenen. Zo kun je focussen op de overtuiging waarmee je je verhaal brengt en letten op belangrijke zaken als intonatie, stemvolume en je lichaamstaal.

  3. Vraag anderen om hun mening
    Het is belangrijk dat u zelf overtuigd bent van uw pitch, maar nog belangrijker is het dat de boodschap helder overkomt bij anderen. De enige manier om hier zeker van te zijn, is door het te oefenen met een bekende en te vragen naar hun eerlijke mening. U kunt uw pitch maar één keer doen en een eerste indruk heeft een enorm effect op het verloop van de rest van het gesprek.  

  4. Stem de pitch af op de functie, niet jezelf!
    Het uiteindelijke doel van uw pitch is de ander het gevoel te geven dat u degene bent die een oplossing voor zijn/haar probleem hebt. Dat u degene bent die de opdracht perfect in kan vullen. Daarom is het van belang dat u, bij het voorbereiden van uw elevator pitch, goed nadenkt over de inhoud. 

  5. Wees enthousiast
    Enthousiasme is aanstekelijk. Zelfs wanneer een verhaal inhoudelijk saai is kan het door de juiste manier van vertellen toch leuk worden om naar te luisteren. Mensen voelen zich aangetrokken tot andere vrolijke mensen en positiviteit. Laat uw energie, motivatie en enthousiasme dus goed doorschijnen tijdens uw pitch! 

  6. Eindig met een vraag
    Door uw pitch af te sluiten met een vraag zorgt u dat er geen abrupt einde ontstaat na het verhaal. Uw gesprekspartner heeft de uitgelezen mogelijkheid om direct in te haken op uw verhaal waardoor hij/zij zelf ook de kans heeft om dieper in te gaan op de informatie die u zojuist hebt verteld.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid