NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Consumenten zoeken steeds meer online naar vakman

door: Erica van Aken
| Verkoop Marketing

OnlineGevondenWorden 

Hoewel het eigen netwerk de belangrijkste bron is voor het selecteren van een vakman, wordt er door de Nederlandse huizenbezitter steeds meer gebruik gemaakt van online marktplaatsen. Middels zoekmachines wordt een vakman in de buurt gezocht en dan komen online marktplaatsen, waar gratis een oproep voor een klusser kan worden gedaan, snel in beeld. Vakbekwaamheid (47%) en betrouwbaarheid (28%) van de vakman zijn de belangrijkste selectiecriteria bij de keuze voor een vakman.

USP Marketing Consultancy heeft onlangs onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van huizenbezitters, die voor een ‘klus’ een vakman zoeken. In die zoektocht is het eigen netwerk de belangrijkste bron voor de huizenbezitter. Hierbij zijn positieve ervaringen van bekenden of eigen ervaringen in het verleden nog altijd van groot belang bij de keuze voor een vakman. Het gebruik van online marktplaatsen en de website van een vakman neemt echter een steeds grotere rol in bij de zoektocht naar een vakman. Vooral als het gaat om grotere klussen. Met name jongeren maken gebruik van online marktplaatsen.

Vakbekwaamheid en betrouwbaarheid

Vakbekwaamheid, betrouwbaarheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding worden als belangrijkste redenen genoemd waarop consumenten hun keuze voor een vakman baseren. Het nakomen van afspraken, het afgeven van garanties en relevante werkervaring worden tevens van belang geacht. Het belang van deze aspecten wordt groter naarmate de klus groter is.

Persoonlijk contact

Van de huizenbezitters heeft 60% een neutraal beeld over online marktplaatsen. Men heeft er weinig ervaring mee. De meeste huizenbezitters hechten waarde aan persoonlijk contact met de vakman, voordat ze met hem in zee gaan.

Onze tips

Om door een huizenbezitter uitgenodigd te worden een offerte te maken, is het van belang dat u een uitgebreid netwerk heeft en online goed zichtbaar bent. Daarvoor kunt u:

  • Regelmatig netwerken, zowel offline als online (denk aan een Linkedin profiel en Facebook bedrijfspagina)
  • Uw website screenen op klantgerichte teksten: laat u zien wat uw klanten graag van u willen weten? U kunt gebruik maken van enkele standaardteksten 
  • Uw bedrijfspagina op NOA.nl bijwerken, zodat u goed gevonden wordt. 
  • Regelmatig nieuwe referentieprojecten in beeld brengen. Potentiële klanten bekijken graag wat u al heeft gemaakt. Zorg daarom wel voor mooie foto’s 
  • Bij een kennismakingsgesprek goed de wensen van de klant inventariseren en direct een goede indruk achter laten.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid