NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Coachend leiderschap

door: Erica van Aken
| Management Personeel

Leiderschap

Motiveer je werknemers!

De wereld is veranderd. We werken steeds meer samen met ZZP-ers en 'eigen' medewerkers zijn blij met hun arbeidscontract, maar kijken minder dan vroeger op tegen 'de baas'. Dat vraagt om een nieuwe manier van leidinggeven.

Wilbert Teunissen, trainer van Savantis, legde de cursisten van de NOA Ondernemersopleiding uit dat motiverend en inspirerend leiderschap enorm helpt om je onderneming succesvol te houden. Ook zonder vaste medewerkers moet je effectief leiding geven aan je onderneming. Je werkt samen met andere bouwpartners, je huurt mensen in... hoe vervul je dan de rol van coachend leider? 

Inspireren is niet zweverig

“Willen inspireren komt al snel een beetje zweverig over”, bekent Wilbert. “In de bouw en afbouw is ‘de dialoog aangaan’ niet bepaald ingeburgerd. Toch is het heel belangrijk dat je medewerkers en ingehuurde ZZP-ers heel goed begrijpen waarom klanten voor jouw bedrijf hebben gekozen. En waarvoor zij bereid zijn te betalen! Aan die duidelijkheid is niets zweverigs. Je moet het alleen helder uitleggen. Ga er niet vanuit dat je medewerkers tussen de regels door wel begrijpen wat er bedoeld wordt.”

Top 5

Voordat je medewerkers kunt toelichten wat je koers is, moet je wat voorwerk verrichten: maak eerst voor jezelf duidelijk wat je belangrijkste waarden zijn. Een ‘top 5 lijstje’ samenstellen helpt daar echt bij. Vervolgens bepaal je de kernwaarden voor je bedrijf. Die zullen deels te herleiden zijn uit je persoonlijke waarden. Je maakt ook een ‘top 5 kernwaarden’, die je vervolgens helpen je visie en missie te bepalen. 

Visie en missie

“Een goede visie en missie beschrijven in één duidelijke zin, is echt niet eenvoudig”, meent Wilbert. “Als je er voor gaat zitten, ga je schrappen en herschrijven. Pas als het voor jezelf helder is, kun je het ook uitleggen aan anderen. Je medewerkers moeten het weten, maar ook klanten vinden het belangrijk op je website terug te vinden waar jouw bedrijf voor staat. Die zoeken tegenwoordig ook via social media, of referenties van klanten naar bevestiging van jouw kernwaarden: doe je ook écht wat je zegt dat je doet?” 

Maak ambassadeurs

Je moet daarom leiding geven om de koers te bepalen. Medewerkers drijven anders stuurloos rond en doen wat ze denken dat verstandig is. Zonder richtlijnen wordt het een rommeltje: voor jezelf én voor je team. Je moet ook blijven bijsturen. Werk er aan dat medewerkers ambassadeurs voor je bedrijf worden en blijven.

Gedragsregels

“Heb je bijvoorbeeld afspraken met je medewerkers gemaakt over wat er over het bedrijf op internet wordt gezet? Je bent zelf misschien niet actief op instagram, of andere social media, maar als je medewerker dat wel is en tijdens een chagrijnige bui een kiekje van de rommelige bui upload, kan dat vervelende consequenties voor je bedrijf hebben”, legde Wilbert uit. “Veel ondernemers zien het als overbodige regelgeving, maar bepaalde basisafspraken vastleggen en toelichten geeft iedereen binnen het bedrijf helderheid. Daar is helemaal niets mis mee.” Je kunt een voorbeeld gedragscode gebruiken om voor jouw bedrijf de regels op te stellen. 

Maak ze betrokken

Door medewerkers actief bij het beleid van je onderneming te betrekken, creëer je meedenkende, enthousiaste werknemers. Er is veel onderzoek gedaan naar de aspecten die bedrijven succesvol maken. Waar moet je als coachend leider dan eigenlijk op letten? Wat moet je doen?

‘High performance organisatiekenmerken’

Er zijn vijf kenmerken die succesbedrijven gemeen hebben:

  1. Een succesvol bedrijf heeft een lange termijn visie, zowel voor klanten als voor medewerkers. Maak jouw visie concreet en tastbaar. 
  2. Een succesvol bedrijf heeft personeel, dat verschillend van elkaar is, samenwerkingsgericht is en elkaar aanvult. Deze combinatie zorgt ervoor dat het bedrijf hoge kwaliteit levert. Een leuke test om met medewerkers te doen vind je op noa.nl, zoek op test teamrollen.
  3. Een succesvol bedrijf is open en actiegericht, met nadruk op betrokkenheid en aandacht voor de klant en elkaar.
  4. Een succesvol bedrijf zorgt voor continu verbetering en vernieuwing. Dat hoef je niet allemaal zelf te bedenken en te doen, ook medewerkers hebben volop goede ideeën als ze betrokken zijn en verantwoordelijkheidsgevoel kennen voor het succes van de onderneming.
  5. Het management van een succesvol bedrijf combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.

Verandermanagement

“Als je je koers wilt veranderen, merk je dat medewerkers in opstand komen” vertelde Wilbert Teunissen. “Het gros wordt grijze muis en trekt zich terug. Die hangen achterover, want ze willen eerst zien of het wel echt nodig is om mee te veranderen. Veel mensen zijn namelijk bang voor verandering. Het lijkt of ze niet willen bewegen, niet willen meeveranderen en dat is behoorlijk ergerlijk voor de kartrekkers! Zorg er daarom voor dat de angst om stil te blijven staan groter wordt dan de angst om mee te bewegen. Daarvoor moet je misschien vaker dan je lief is met medewerkers in gesprek om ze op verschillende manieren duidelijk te maken waarom de verandering echt noodzakelijk is. Geef toelichting, laat voorbeelden zien waarmee de eerste successen zichtbaar worden, deel complimentjes uit aan de koplopers die wel durven te bewegen en zorg voor extra begeleiding aan medewerkers die er moeite mee hebben. Door keer op keer te bevestigen wat er goed gaat, merk je dat de organisatiestructuur zal veranderen en dat steeds meer medewerkers mee gaan werken - en mee gaan denken!” 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid