NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Bijtelling en bpm autoplannen t/m 2020 bekend

door: Webbeheer
| Administratie Management

Bijtelling en BPM autoplannen

In 2015 en 2016 veranderen de bijtelling en bpm voor zakelijke auto’s. Staatssecretaris Wiebes heeft in het Autoplan 2.0 ook de echt grote hervormingen vanaf 2017 bekend gemaakt.

Het maakt niet meer uit of uw auto op benzine, gas of diesel rijdt: alleen de CO2-uitstoot maakt het verschil voor de bijtelling (het bedrag dat u betaalt aan de Belastingdienst voor privégebruik). Voor auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per km die voor het eerst in 2015 op naam zijn gesteld, gelden in 2015 de volgende bijtellingspercentages:

CO2-uitstoot (g/km)   Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto's)    4 procent
Minder dan 51   7 procent
51 t/m 82   14 procent
83 t/m 110   20 procent
Meer dan 110   25 procent
Auto's van 15 jaar of ouder   35 procent

In 2016 gelden de volgende percentages:

CO2-uitstoot (g/km)   Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto's)    4 procent
Minder dan 51   15 procent
51 t/m 106   21 procent
Meer dan 106   25 procent
Auto's van 15 jaar of ouder   35 procent

2017-2020

In de periode 2017-2020 wordt toegewerkt naar één bijtellingscategorie van 22% en wordt gestart met de afbouw van de BPM. Ook daalt de motorrijtuigenbelasting voor alle voertuigen met 2%.

Autobrief 2: de belangrijkste wijzigingen

De autobelastingen worden door het kabinet in de zogenaamde Autobrief 2 opgeschreven. De kern is:

  • bijtelling naar een uniform tarief van 22%
  • voor vol elektrische auto's het behoud van de 4%-categorie
  • in een afbouwscenario worden de bijtelling categorieën (nu 14%, 21% en 25%) naar één tarief van 22% gebracht

Aftopping

Voor vol-elektrische auto's zal het percentage van de bijtelling 4% blijven. Wel zal per 2019 een aftopping plaatsvinden. Voor auto's duurder dan € 50.000 zal een maximum worden gehanteerd. Dat wil zeggen dat over de prijs boven de maximumprijs een bijtelling van 22% moet worden gerekend. (Rekenvoorbeeld: een auto van €75.000 heeft een bijtelling van €50.000 x 4% + €25.000 x 22%).

Afbouw BPM

De BPM zal in de periode van 2017-2020 afgebouwd worden met 12%. Dat wil zeggen dat de BPM in geleidelijke stappen wordt verlaagd. De rekensystematiek wordt licht gewijzigd, waardoor auto's met een uitstoot van minder dan 30 g/km meer gestimuleerd worden dan voertuigen met meer uitstoot.

Motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt voor alle voertuigen met 2% verlaagd, met afbouwvoordelen voor PHEV. Behalve voor dieselauto's van 12 jaar en ouder en zonder roetfilter. Personenauto's die op diesel rijden, ouder zijn dan 12 jaar en geen roetfilter hebben, zullen vanaf 2017 ca. €250,- per jaar meer betalen. Busjes zonder roetfilter betalen zo'n €69,- extra per jaar.

Voordeel op de bijtelling?

De bijtelling op een auto is vijf jaar geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Twijfelt u over een nieuwe (zuinige) auto? Als u deze dit jaar nog koopt of least, dan maakt u de komende vijf jaar gebruik van het meest gunstige bijtellingspercentage.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid