NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Alternatief plan voor autobelastingen

door: Webbeheer
| Administratie

Elektr-auto

Kabinets- en Kamerleden hebben een brief van een brede maatschappelijke coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) ontvangen met een advies om de autobelastingen vanaf 2017 te hervormen.

Het gezamenlijk doel is minder marktverstoring, meer eenvoud, een betere balans tussen de particuliere en zakelijke markt en stimulering op maat voor de elektrische auto. De plannen van de brede coalitie bevatten de volgende voorstellen:

Minder marktverstoring, eenvoudiger systeem

  • Eén bijtellingstarief van 20-21% voor auto’s van de zaak;
  • De BPM langzaam af te bouwen naar nul, waarbij u moet denken aan een periode van 8 tot 10 jaar, onder de voorwaarde dat compensatie voor de minderopbrengst buiten de MRB, bijtelling of de accijnzen wordt gevonden.

Slimmer stimuleren elektrisch rijden

  • Een Innovatie/EV-fonds voor de aanschaf van elektrische auto’s - zowel nieuw als gebruikt - voor bedrijven én particulieren met een omvang van 250 miljoen euro per jaar;
  • bijtellingstarief van 7% voor volledig elektrische auto’s (de enige uitzondering op het uniforme bijtellingstarief);
  • Vrijstelling van MRB voor elektrische auto’s en half tarief MRB voor semi-elektrische auto;
  • Geleidelijke afbouw van stimulering semi-elektrische auto’s naar nul in 2020; en dus ook afbouw van de aparte bijtellingscategorie voor deze categorie;
  • Zorgen dat het aandeel elektrisch gereden kilometers groeit (vanwege afspraak in SER Energieakkoord).

Lees hier de inhoud van de brief die de brede coalitie naar het kabinet en de Tweede Kamer heeft gestuurd. Staatssecretaris Wiebes (financiën) komt naar verwachting deze zomer met de Autobrief 2.0, die de autobelastingen voor 2017 en de jaren erna vastlegt.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid