NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Aan de slag met Twitter

door: Erica van Aken
| Marketing Relatiebeheer

Twitter

Het profiel van Twitter is een stuk compacter dan bijvoorbeeld LinkedIn. Des te belangrijker dus dat de inhoud staat als een huis, het gebruiken van prikkelende (zoek)woorden is hier extra van belang. We geven een paar basistips voor je Twitter-account.

Maak je profiel aan, met aandacht voor de volgende punten: 

Profielfoto
Een (professioneel) genomen foto waarop jouw gezicht goed zichtbaar is. De achtergrond is rustig om afleiding te voorkomen. 

Profieltekst
Kies voor een mix van persoonlijke kwaliteiten en vakinhoudelijke woorden. Zet er een |-teken tussen om ruimte voor verbindingswoorden uit te sparen. 

URL
Vermeld altijd de link naar jouw bedrijfswebsite. En link vanaf je bedrijfspagina op NOA.nl ook naar je Twitter-account. 

Header
Kies voor een aansprekende foto of de kleur van je bedrijfsstijl. Kies een foto die past bij het imago dat jij voor ogen hebt. 

Achtergrond
Kies hier voor een foto, je logo of een speciaal ontworpen achtergrond die de uitstraling van jouw bedrijf weerspiegelt. 

Kleur
Pas de kleuren van linkjes aan naar die van jouw bedrijfskleuren.  

Waarover Twitteren 

Het grote vraagstuk van velen die beginnen met Twitter: wat moet ik er op zetten?! Als je eenmaal begint, krijg je snel de smaak te pakken. Het bedenken van tweets wordt een tweede natuur en je bent constant alert op waardevolle informatie. Je leest iets in de krant, ziet iets op internet, hoort iemand praten: allemaal momenten waarop je meteen weet ‘dit moet ik delen!’. 

Handig om te weten

  • Een hashtag (#) geeft een woord extra waarde en laat het sneller naar boven komen in zoekopdrachten. Bijvoorbeeld: #verkooptip, #juridisch, etc. Met een # kun je ook een grappige opmerking weergeven, zoals ‘Gebak van een jarige collega #daarwordenweblijvan’ 
  • Een at/apenstaartje (@) plaats je voor de naam aan of over wie je een tweet verstuurt. De persoon ziet dit bericht dan automatisch in het overzicht met berichten die over hem of haar gaan. Zoals ‘@carolinedeboer interessant artikel las ik van je. Mijn complimenten!’ of ‘Goed bezig bij @VanWier, ze hebben een mooie uitbouw van het pand gerealiseerd’. 
  • RT staat voor ReTweet, ofwel: een tweet van iemand anders die je doorstuurt aan jouw volgers. 
  • De frequentie waarmee je twittert draagt bij aan het succes. Als richtlijn: plaats dagelijks 2 tot 4 inhoudelijke tweets met tips, artikelen, etc. en 1 tot 2 reacties of retweets. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid