NOA Menu

NOA Kenniscentrum

5 tips om je boekhouding netjes te houden

door: Gert van de Bovenkamp
| Administratie Management

Een opgeruimde administratie werkt prettig

Als ondernemer kun je er niet omheen: het opzetten en managen van je administratie. Het belang van een overzichtelijke boekhouding is wellicht groter dan je denkt. Lees vijf tips voor het opzetten van een administratie.

Begin op tijd

Als het gaat om het bijhouden van je zakelijke administratie, geldt: hoe eerder je ermee start, hoe beter. Zelfs in de voorbereidende fase, dus ook wanneer je eigenlijk nog niet met je onderneming begonnen bent of nog geen enkele klant of investeerder heeft binnengehaald, is het van belang om de administratie goed in kaart te brengen. Op deze manier heb je vanaf het allereerste begin namelijk een beter inzicht in de gemaakte kosten, omzet en winst. Aan de hand hiervan kun je vervolgens inspelen op ontwikkelingen en je activiteiten eventueel bijstellen.

Houd je aan de fiscale bewaarplicht

Je weet het waarschijnlijk al, maar bedrijven en alle andere zelfstandigen zijn wettelijk verplicht om hun basisadministratie zeven jaar te bewaren. De fiscale bewaarplicht gaat in vanaf het moment dat de gegevens niet meer tot de jaaradministratie behoren.

Weet wat je bewaart

Het gaat bij deze bewaartermijn van zeven jaar om de volgende onderdelen, door de fiscus ook wel aangeduid als basisgegevens, van uw administratie:

  1. Grootboek;
  2. Debiteurenadministratie;
  3. Crediteurenadministratie;
  4. Voorraadadministratie;
  5. In- en verkoopadministratie;
  6. Indien van toepassing: de loonadministratie

De gegevens (kasadministratie en kassabonnen, facturen, bankafschriften, contracten etc.) moeten niet alleen in afgedrukte vorm worden bewaard, maar ook als bestanden terug te vinden zijn in je computerprogramma's. Anders voldoe je feitelijk niet aan de bewaarplicht. Via conversie, zoals het alsnog overzetten van degegevens en het binnen afzienbare tijd reproduceren en leesbaar maken van de geconverteerde gegevens, mogen gegevens wel in een andere vorm worden bewaard. Om verwarring te voorkomen is het echter raadzaam om gewoon alle gegevens zowel op papier (elk belastingjaar in een aparte ordner) als digitaal te bewaren. Profiteer van belastingvoordeel

Het bijhouden van de administratie is voor weinig ondernemers een leuke klus, maar wie hierbij zorgvuldig te werk gaat kan wel degelijk profiteren van de nodige fiscale voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de handige kleineondernemersregeling (kor), waarbij kleine zelfstandigen op het gebied van BTW in aanmerking kunnen komen voor belastingvermindering. Betaalt u in een jaar minder dan € 1.883 btw? Dan kunt u in aanmerking komen voor de kleineondernemersregeling van de Belastingdienst. U hoeft dan minder of soms zelfs helemaal geen btw te betalen.

Vind je het echt een lastige klus of heb je simpelweg te weinig tijd om concreet met je administratie bezig te zijn? Deze taken kun je ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Houd er rekening mee dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft voor de belastingaangiften en een overzichtelijke administratie.

Maak gebruik van handige tools

De tijden van werken met stapels bonnetjes en een handmatige rekenmachine liggen ver achter ons. Tegenwoordig zijn er talloze computerprogramma's die je bij jouw administratie een handje kunnen helpen. Online zijn er ook genoeg applicaties te vinden die het bijhouden van de administratie een minder tijdrovende klus maken.

Bron: MKB Servicedesk

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid